نمادپردازی در شعر سمیح قاسم و علی رضا قزوه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
- نویسنده آذین آذرمهر
- استاد راهنما رسول دهقان ضاد مهدی ناصری
- سال انتشار 1393
چکیده
جنگ و اشغال کشورها، همواره با مقاومت و ایستادگی ملت ها همراه بوده است؛ در این میان شاعران نیز به عنوان بخشی از مردم کشورها به این اتفاقات واکنش نشان داده و سعی در همراهی مبارزان با زبان شعر داشته اند. جنگ تحمیلی عراق و ایران و همچنین اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، از جمله اتفاقاتی است که شاعران، به آن پرداخته اند. پژوهش«نمادپردازی در ادبیات پایداری بین شعر سمیح قاسم و علی رضا قزوه» با دسته بندی نمادهای به کاررفته در شعر شاعران معاصران فلسطین و ایران، سمیح قاسم و علی رضا قزوه، به مقایسه نمادپردازی در شعر مقاومت می پردازد. انتخاب این دو شاعر به دلیل شهرت ایشان به سرودن اشعار حوزه مقاومت است. این پژوهش با استفاده از رویکرد ادبیات تطبیقی، با تفسیر و کشف نمادها در شعر سمیح قاسم و علی رضا قزوه، به وجود لایه های چندگانه و خصیصه چندمعنایی و چند سویگی نماد، پی ببرد و هر نماد را تبیین عقلانی کند. در این راستا ابتدا با تعریف رمز و نماد، این فن ادبی را برای مخاطب مشخص کرده و سپس نمادهای پایداری را بیان داشته و نمود کمی آن در شعر این دو شاعر و همچنین گستره موضوعی نمادها در شعر ایشان را موردبررسی قرار می دهد. نویسنده در این پایان نامه اثبات می کند که سمیح قاسم، فضای وسیع تری را به نسبت شعر قزوه به خود اختصاص داده است. همچنین در این پژوهش مشخص می شود که سمیح قاسم و علی رضا قزوه هردو در بهره گیری از نمادهای ساده واصلی دال بر پایداری بهره برده اند؛ اما قزوه بیشتر از نمادهای عمومی و قاسم از نمادهای خاص استفاده کرده است.
منابع مشابه
نمادپردازی در شعر علی الفزانی (شاعر معاصر لیبی)
طی 42 سال حکومت معمر قذافی بر لیبی،به دلیل عوامل سیاسی و اجتماعی و استبداد و سانسور شدید حاکم بر فضای جامعهی لیبی، شاعران لیبی برای بیان عواطف و اندیشههای درونیشان به نماد گرایش پیدا کردند. علیالفزانی شاعر نمادپرداز لیبیایی تلاش میکند تا نقطه-نظرات خود را در قبال موضوعات سیاسی ـ اجتماعی در قالبی نمادین بیان کند. مقالهی حاضر تلاش دارد تا با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی انواع نمادهای به کار ...
متن کاملنمادپردازی در شعر شفیعی کدکنی
نماد در اصطلاح ادبی یک پدیدهی زبانی است که بر معنایی مشخّص دلالت نمیکند بلکه زمینهی خلق مفهومی را در ذهن خواننده ایجاد میکند. نمادپردازی هر چند در ادبیات کلاسیک فارسی بویژه ادب عرفانی رایج بوده است امّا شاعران نوپرداز معاصر توجّه بیشتر و جدّیتری به آن داشتهاند بهگونهای که جریان سمبولیسم غنیترین شاخهی شعر معاصر شناخته میشود. علّت این امر یکی اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه است و دیگر خاصیت چند م...
متن کاملسمیح القاسم و موسیقی شعر عرب
موسیقی، یکی از اسباب و علل مقبولیت شعر نزد خواننده و شنونده است. این پدیده در شعر جهانی، که در بیشتر زبان های دنیا شناخته شده، به چشم می خورد. هر شعری، به عنوان یک پدیده ی جهانی و در عین حال ملی و محلی، میزان توفیق و ماندگاریش بستگی به میزان بهره مندی آن از موسیقی دارد. موسیقی شعر، دارای دامنه ی پهناوری است. وزن و منشاء آن در میان ملل مختلف ممکن است سرچشمه های گوناگون داشته باشد، چنانکه در شعر ...
متن کاملعناصر فرهنگ عامیانه در شعر مقاومت فلسطین (احمد دحبور، توفیق زیّاد، سمیح قاسم)
فولکلور که به معنی شناخت عادات، رسوم، حکایت ها، باور ها، سرود ها، امثال و گفتار شفاهی مردم است، امروزه در حوزه علوم مختلف انسانی از جمله جامعه شناسی در شاخه های مختلف آن، تاریخ، روانشناسی، ادبیات، هنر و حتی ادیان مورد بحث قرار می گیرد. با توجه به پدیده جهانی سازی از سوی بلوک غرب، به نظر می رسد کاربرد فولکلور در ادبیات سرزمین های اسلامی از انتشار و وسعت بیشتری برخوردار شده و قوت بخشیدن به عناصر ...
15 صفحه اولتصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم
این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تصویر شعری میراث ادبی در شعر سمیح القاسم میپردازد. در خلال این بررسی، به نمونههای منطبق با مظاهر و نمودهای این میراث در شعر این شاعر پرداخته میشود. نشان دادن جلوههای دلالتی تصویر شعری و نقش آنها در تصویر سازی شاعر و انتقال آنها به مخاطب، از دیگر اهداف و کارهای انجام شده در این مقاله است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بکارگیری میراث ادبی در شعر سم...
متن کاملنمادپردازی در شعر مقاومت جواد جمیل
چکیده: کاربرد نماد در شعر معاصر، یکی از مشخصههای برجستهی شاعرانی است که با چندلایه کردن زبان خود، بر زیبایی اثر افزوده و خواننده را در دریافت معنی و مقصود با لذت کشف بیشتری مواجه میسازند. در این میان، شاخهی ادبیات متعهد عربی نیز از این مشخصه و ظرفیت هنری بهره برده و شاعران متعهد با خلق تصویرهایی زیبا و بدیع، زبان رمز و نماد را برای آثار دینی خود برگزیدهاند که این نوع ادبی با توجه به موضوع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023